Hansel & Gretel: Witch Hunters(2013)

 Filmhistoriens mest BADASS Heksejegere!


Det er litt over ti år siden filmen hadde premiere. Den gang syns jeg filmen var bra,

men denne gangen syns jeg den var fantastisk! Og jeg lurer på hvorfor? Var det på grunn av hype? Egentlig ikke viktig. Det som er viktig er at i dag ble jeg underholdt til de grader. Popcorn med ekstra salt og smør.


Filmen starter med at Hansel & Gretel som blir ført inn i skogen av faren. Faren forlater dem uten forklaring. Med dette får vi litt mystikk inn i historien. Så vandrer de små barna av sted, dypt inn i skogen til de kommer til et lite hus, laget av godteri. 


Denne introen til filmen varmet meg opp til eventyret. Introen er veldig viktig, tenk: Raiders of the lost ark, den etablerer hva og hvem vi har med å gjøre. Hansel & Gretel er badass Witchkillers.


Hovedpersonene Jeremy Renner og Gemma Arterton har fra første øyeblikk en utrolig kjemi, det føles som om de er søsken på ordentlig. Jeg synes det virker som de storkoser seg under innspillingen. 

Den onde heksen Muriel er spilt av Famke Janssen. Hun bruker litt av sine skurke-triks fra GoldenEye. Når hun forvandles til ei heksemerr, minner hun meg om et norsk Black Metal Band. Et underbevisst valg?


Så er det kjekt å se så mange gode norske fjes i denne filmen: Bjørn Sundquist, Geir Vegar Hoel, Jeppe Beck Laursen, Stig Frode Henriksen og Christian Rubeck(Død Snø, Kill Buljo 2). Sleng inn en svenske; Peter Stormare og en finsk; Phila Viitala, så har vi en god gjeng nordiske skuespillere.


Nok fakta! I Hansel & Gretel får vi servert masse blod og gore. Tempoet i filmen er full speed, og her er action action action! Effektene, eventyrs-atmosfæren, settene og landskapet, våpnene og musikken, alt er knallbra av ypperste klasse.

Jeg kjeder meg ikke et sekund i løpet av filmens 1 t 38 minutter. Den er tight, veldig tight. Innerst inne skulle jeg ønske filmen varte i tre timer, men den er perfekt som den er.


Hvordan fikk Tommy Wirkola lov til å blande splatter med humor i en fantasy-eventyrfilm, uten at studioet ville blande seg inn og gjøre den barnevennlig? Den er R-rated. Det er i alle fall en fantastisk kombinasjon.


Jeg ble veldig imponert over at på så kort tid ble kjærlighetshistorien mellom Hansel og Mina overbevisende, også vennskapet mellom trollet Edward og Gretel. Ikke enkelt med så kort spilletid.


Hansel & Gretel: Witch Hunters er den perfekte lørdagsfilm med maarud dip og potetgull, brus eller øl, med stor 4k TV, og en skikkelig sofa. Hadde jeg vært ti år under sjåinga hadde denne filmen enkelt fått legendestatus sammen med Big Trouble In Little China. Terningkast 6.

Eneste å klage på er at det aldri kom etterfølgere. Kunne gjerne ha fått to tre til.


Høydepunkter:


  1. Famke Janssen som heks ala Black Metal

  2. Sukkersyka til Hansel

  3. Sopelime-scener som er bedre enn Harry Potter

  4. Gadgets alle barn kan drømme om(inkl Motordrevet*****)

  5. MORRO og CAMPY slik John Carpenter er ekspert på.

  6. Musikken til Orvarsson er nice!(Hans Zimmer produsert)

  7. Jeremy Renner + Gemma Arterton = DYNAMITT




Kommentarer

Populære innlegg